Rucni brzda No jelikoz sem slibil pokracovani a to za cenu at se vam to libi nebo ne, nebot me je to fuk, tak zde je. Neni to bohuzel chronologicky srovnany, zato se to pokusim napsat ve srozumitelnejsim jazyce, jelikoz se po dnesku citim jako kopac nejhorsiho kalibru. Provadel sem v ramci sve elektrotechnicke odbornosti vykop za ucelem polozeni kabelu AYKY 3x240 + 170 pro privod do jedne skoly na Petrinach, protoze za kazdou cenu musej mit privod dimenzovanej pro 300A, zrejme tam zlobivy zaky hodlaj popravovat na elektrickym kresle. Jako idiot sem se v tomdle vedru varil a pri mem snazeni me pozoroval hloucek devcat, ktery toho zahy dobrovolne zanechal pote, co mi malinko rihlo a tak jsem si vzpomenul nato, ze jsem aniz bych se stim vubec sveril vyresil dalsi 2 podstatny zavady u meho momentalne bezkoloveho, pulmotorniho a bezprednesedackovyho Hillmanka. Je znamo ze drtiva vetsina dvou a vicestopych (1203, velorex)vozidel byva vybavena rucni brzdou, ktera krome jineho plni dulezity ukol zajisteni vozidla proti samovolnemu odjeti pri bezicim motoru a bez pritomne obsluhy. Toto prave a hlavne tu posledni vlastnost brzda v Hillmanovi postradala, nebot zapadka aretace byla ponekud vozuzlana, a tak k trvalemu vyvolani brzdneho ucinku byla potreba nepretrzita pritomnost obsluhy, coz komplikovalo situaci hlavne pri za- votvirani vrat pri vy-zajizdeni z-do dvora. Po odmontovani paky s aretacnim mechanizmem bylo jeste dulezite odpojit lanovod, jehoz konec ulpival v drzaku, jenz byl prisroubovanej k podlaze a tim bylo zcela zabraneno jeho odpojeni. Drzak v podlaze jevim se mi ponekud lipskej a tak jsem jej podrobil dukladnejsimu pruzkumu. Timto se ukazalo, ze poodejmuti kutilsky vyrobeneho plechu skvi se v podlaze dira jako krava. Po podejmuti koberecku se ukazala cela cast teto podlahy, jako kandidatka na proreznuti. Ackoliv je zbytek podlahy (obe predni a prava zadni) naprosto zdrav a to vcetne nateru, levou zadni cast jsem musel podrobit dlatovani a kartacovani. Nastesti se nikde zadna dalsi dira neobjevila a ja jsem si v duchu dekoval za to, ze jsem jeste pred ocistovanim podlahy nezavaril vyse zminovanou diru u rucni brzdy, nebot ta velmi dobre poslouzila jako odpad pri zametani mormu. No nezavaril, vono nebylo cim, ackoliv je to divne, ale dosel mi zkratka plech. Nastesti byla dira mensi nez puvodne pribastlenej plech a po oflexovani korozi ztencenejch okraju tam ten plech temer presne pasoval, mel uz v sobe diry na uchyceni bowdenu a tak nebylo co resit a mily plech se po chvilce stal diky COcku nedilnou soucasti podlahy. Pak nastalo osetreni zakladovkou a nez uschla, podarilo se mi z kusu plochace vyrobit novou zapadku, pak jsem cely system dokonale voblemcal grafitovou vazelinou a naimplantoval jej do vozu, pote jeste nasledovaly 2 vrstvy tlumexu. Brzdy Vzhledem k tomu, ze praha je totalne vopolicajtovana, uznal jsem za vhodnejsi popustit na par dni budovani kapitalisticke vlasti vrtani se v Hillmanovi. Pres drobnou neprizen pocasi, ktera prohlubovala mou odolnost proti vlhku a ne priliz vysokejm teplotam jsem se pustil do opravy brzd. Dle predpokladu, ze pokud to pri brzdeni tahne doprava, nebude brzdit levy predni kolo, jsem jej rozebral a na prvni pohled byl jasnej problem s nejasnym naslednym resenim. Zajimava je konstrukce bubnoveho brzdneho systemu. Po povoleni jednoho sroubu se zapustenou hlavou jde pomerne lehce sundat brzdovej buden, ktery ve svych utrobach skryva 2 pakny, z nichz ma kazda svoje prase. Narozdil od aut oktavkoidniho typu nejsou pakny nicim ke stitu pridrzovany a jeji polohu zajistuji pouze vraceci pruziny, ktery jsou navliknuty ze strany od brzdoveho stitu. Pakny se sundavaji, aniz by se pruziny vyvlikaly. Serizovani vule se deje pomoci stelovacich rozporek se zubatym excentrem mezi paknou a pistem prasete. Sroub excentru je pristupnej dirou v brzdovym bubnu. Nuze vratim se k zavade. Pakny byly pochopitelne voblemcany vod brzdovkou rozpustenyho mormu z tekouciho prasete a tudiz nevykazovaly patricny treni. Po jejich odmasteni jsem byl postaven pred problem nahradit necim tesneni na pistu prasete, ktery je valcovyho typu s prumery 20/15.5mm. V mototechne jsem zakoupil manzetu s vnejsim prumerem 19mm a s mensi dirou, takze po natazeni na pist se jeji vnitrni prumer zvetsil natolik, ze to tesni. Dalsi problem byl v pokusu o vypusteni vody pred naplni antifreezu. Hillman ma 2 vypousteci ventily. Jeden je logicky na chladici a vzhledem k tomu, ze spodni vyvod z chladice vede k cerpadlu je jeste vypoustak na bloku motoru - pres mosaznou spojku je pripojena medena trubka ukoncena kohoutkem - ta byla totalne ucpana, ze nesla prostouchnout ani ocelovou strunou. Musel jsem odmontovat vsechno vcetne mosazny redukce, nez sem pomoci zastourani sroubovakem aktivoval odtok zbytku vody. To, ze je vsechno na pekne blbe pristupnejch mistech nemusim snad ani dodavat. Pomoci struny a tlakovyho vzduchu se mi podarilo vsechno zpruchodnit a po namontovani jsem mohl napustit antifreez. Dale nasledovalo odmontovani vsech dobastlu, jako napr. mereni teploty prevodovky, ampermetr, kontrolka rucni brzdy, zapalovac, jez se nachazely na drevene pristavbe tunelu. Tim se mi uvolnil pristup k hrdlu prevodovky, takze jsem mohl doplnit volej, kerej mi pri jejim vyndavani vytek. Taky sem zprovoznil klakson, brzdovy svetla a lampicku vnitrniho osvetleni. Tyto 3 zarizeni spocivaly na jedny pojistce, ktera mela vakl. Pak je tam jeste jedna pojistka, ktera jisti zarizeni napajeny pri zapnutym zapalovani - ostatni pojistky jsem zatim nenasel, zrejme se v aute bude nachazet jeste nejaky rozvadec. Pojistky nejsou klasicky automobilovy, nybrz velky skleneny pristrojovy. Rizeni V nedeli bylo lautr hovno co delat a tak sem se pustil do dalsi veci ,kera me srala a sice vule v rizeni. Nastesti neni v prevodce, ani ve svislachach a i kulaky az na jeden sou v pohode. Ten jeden ma jenom takovou decentni vuli a vsim si ji jenom p. Kressl pri STK. Ceho si vsak p. Kressl nevsim (protoze to nevidel) byla prostredni spojovacka. Na ni totiz nejsou kulaky a je to ulozeny jenom v gume a ta byla pochlupitetne totalne vycochtana, takze tam byla takova vule, co nemaj snad ani zemedelci na traktorech. Rozhodl jsem se tedy gumu nahradit nejakym mechanicky vodolnejsim materialem. Brionz jsem nezvolil ze dvou duvodu: jednak doba bronzova je jiz davno za nama a za druhy se to musi mazat a to bych tam musel nabastlit naky maznice a to se mi nechtelo. Proto prisel na radu teflon. V tomto pripade pomohly povodne. Onehda jsme osvetlovali sklepy v jendnom baraku v holesovicich, protoze v nem po povodnich vo 40 centaku ufujazdila jedna zet a tudiz ho statik doporucil ke zbourani a ve sklepech muselo bejt svetlo, aby bylo videt na vyklizeni. Tak sem si neco vyklidil k sobe do auta a reknu vam, ze to byly samy uzitecny veci a i kdyz byly pod vodou, tak se jim nic nestalo, jen tak namatkou: sadu vidiovejch i normalnich soustruznickejch nozu, vrtaky s kuzelovou stopkou taktez do soustruhu, mazaci lis, volejnicka s pumpickou a mozazny, teflonovy a silonovy kulatiny k soustruzeni. Vsechny tyto poklady nebejt my pritomnosti by skoncily ve sberne. Takze jsem z teflonovy kulatiny vysoustruzil novy futra, akorat jsem narazil na problem prumeru diry. Cep ma totiz prumer 12.5mm a ja po prohledani zjistil, ze mam vrtaky a vystruzniky jenom 12 nebo 13mm. Vule 0.5mm se mi zdala dost velka a tak jsem to vyvrtal 12 a pak sem povolil konika (nebo suport me se tydle 2 soucasti soustruhu pletou - proste sem povolil to, do ceho se neupinaj noze, ale strka se do toho vrtak nebo spicka) a vrazil pod nej kus tenkyho plechu, abych ten vrtak votrochu vyosil a jiz byla potrebna dira na svete. Jo jeste sem se zapomel zminit vo dost narocne anabazi vyndavani spojovacky. Cepy gumovejch kloubu sou pomoci kuzelu a matky pripevneny do ramen prevodky rizeni a pomocnyho cepu rizeni. To vsak nejde vyndat, protoze je tam tak malo mista, ze se tam nevejde stahovak a ani se tam neda matit 2 kladivama proti sobe, musej jit teda ven ramena. Levy rameno je jednodussi vyndat i s celym pomocnym kloubem, staci akorat vodsroubovat 3 matky a rozpojit jeden kulak, ke kterymu pristup je. Co se tyce prevodky je to horsi, protoze je na ni namontovanejch tolik veci, ze by to zabralo pul dne. Proot jsem se pokusil vyrazit rameno z cepu. Zespoda jsem pomoci 24mm vorechu, stafli, vratidla a 150cm roury povolil a posleze odsrouboval zajistovaci matku. Do stredy ramene jsem pomoci zelezny kulatiny a palice ze stejnyho materialu busil tak dlouho az to z cepu sklouzlo. Pak jeste zbejval odpojit jeden kulak a mohlo to jit ven. No mohlo, ale neslo. I kdyz sem v ty dobe mel sundanou hlavu motoru a diky vecem okolo ni je motorovej prostor poloprazdnej, nepodarilo se mi nalesti polohu pri ktery bych osvobodil spojovacku i s prilehlymi rameny. Po odmontovani trubicky privodu k tlakomeru voleje se mi to podarilo, pak sem si to v klidu rozebral, prefutroval, slozil a namontoval. Jak jednoduchy, ze jo. Diferencial Po obdobi ruznych jinych aktivit konecne dosla rada na renovaci strojni casti meho britskeho vozu. Zapocal jsem vcera za ranniho kuropeni sotva jsem dal Starenkovi pesti (na oktavku teda). Ukoly jsem si rozplanoval tak, aby odpovidaly mire nasranosti na dane zavady. Jako prvni to byl pochopitelne hucici diferak. Ackoliv jsem celou dobu sbiral zkusenosti a rady fachmanu, byl jsem si vedom toho, ze odstraneni zavady bude ciste na mych bedrech, nebot se vyse zminovane informace od zebe navzajem ponekud lisily a navic se mi jevily kravinoidni. Po vyheverovani auta a zajisteni nosnych casti karoserie kozami jsem pocal s demontazi v tomto poradi: kola, kardanka, tlumice, pera, rozpojeni nozne i rucne brzdoveho systemu a jiz se cela zadni naprava ocitla samotinka na heveru a putovala na svetlo Bozi. Pokus o vyjmuti diferaku z utrob napravy po odmontovani obvodovych sroubu i pres to, ze jsem mel sundanou prirubu do kery se pripojuje kardanka, dopadl spatne. Zahy jsem zjistil, ze pro vyjmuti diferaku je treba vysunout poloosy. Kdyz jsem odmontoval brzdove bubny a posleze i ty sarapaticky dulezite pro brzdeni, neuspesne se pokusil vyrazit naboj z kuzelu poloosy, prisel jsem na to, ze pro vyndani poloosy netreba sundavat naboj, staci jen vytuknout lozisko z napravy a jde to cely ven i s brzdovym stitem. Po teto operaci sel jiz diferencial bezproblemu vyjmout. Ceklem me potesilo, ze cele soustroji zvostalo pohromade a funkcni a slo s nim velmi dobre manipulovat. Po jeho uchopeni do sveraku v suchu v dilne, protoze zrovna zacalo chcat, jsem pocal zjistovat pricinu hejkani. Ta se vzapeti vokazala. Mezi hnacim pastorkem a talirovym kolem byla takova vule, ze byla v zaberu zhruba polovina vysky zubu. Letmym pohledem bylo zcela zrejme, ze vymezeni vule lze provest pouze posuvem taliroveho kola ve smeru vlastni osy. Kolo je ulozeno ve dvou kuzelovejch loziskach a jeho poloha je fixovana podlozkamy. Po odmotnovani 4 zbyvajicich sroubu a odejmuti drzaku lozisek jsem cast podlozek presunul z jedne strany na druhou, tak aby se kolo presunulo blize k pastorku. Vyslednou vuli jsem nastavil ani ne tak od oka, jako spis od citu. Na olejeprostych zubech se pomoci rucniho otaceni pozna i sebemensi vule a presne tu jsem tam ponechal, aby se tam vesel olej. Vzhledem k tomu, ze pri rozebirani odpochodovaly vsechny tesneni, jal jsem se odmastovaciho prostredku, hadru a nakonec vekomozneho (strec promine, ze je v tomto pripade druhej) motoroveho silikonu. Diferak byl tedy pripraven k namontovani a ja se mohl pustit do mazani listovych per. Ty jsem nejprve rozebral a u jednoho jsem objevil zavadu ve forme jeho prelomeni, nemaje jine, musel jsem tuto odstranit COckem, coz neni reseni vzhledem k povaze materialu priliz ciste, ale co sem mel jinyho delat. Oproti predchozim mazanim, kdy jsem morm odstranoval spachtli, jsem pouzil metodu podstatne modernejsi a ucinnejsi - flexu s dratenym kotoucem - no ja vypadal a nejen ja. Po ocisteni, namazani a zpetnem slozeni jsem byl postaven pred problem ulidit po sobe dilnu. Z pristupnych ploch lze nanos odstranit smetakem, ale co s regalama plnejma ruznejch veci, ktery bych musel vyklizet. Zde opet pomohla technika. Nasadil jsem na kompresor tlakovou vyfukovaci pistoli a uz to litalo, teda nekdy krome prachu i obsah regalu, ale to opravdu jenom ve vyjimecnych pripadech. Kdyz prestalo prset a nez se setmelo, stali jsem opet namotnovat listova pera a zadni napravu (jeste bez poloos - je to vohodne lehci). Zde ucinim malou odbocku. Veskere sroubove spoje, kde se nachazi bezny sroub v dire a matka nahrazuji metrickymi, vznikne tak obstojna zasoba witwortu, ktera velmi dobre slouzi pro priprad zkurveni nenahraditelneho spoje. V nedeli rano jsem nainstaloval poloosy, zkompletoval, seridil a odvzdusnil brzdy, prisrouboval tlumice a tesne pred obedem jsem mohl konecne vyzkouset, zda mesnazeni bude kvitovano uspechem a svete div se, bylo. Dokonce mi pri projizdce ani jednou nevypadla rychlost, ale to bude asi jenom nahoda. A to prave je druha zavada v meritku dulezitosti, do ktere jsem se pustil hned po obede. Kdyz jsem zkontroloval, zda v tahlech nejsou nikde naky abnormalni vule, zameril jsem se na prevodovku. Jeji demontaz z auta vsak nepripadala v uvahu a tak jsem hledal nahrani reseni, kterak se dostat k ovladacimu mechanizmu. To nastesti jde. Na tunelu pred predni sedackou jsou dva dekly. Odmontuje se ten, co je bliz k palubovce a pod nim se vokaze viko, ktere je podobne oktavkovymu. V tom viku se tez naleza merka oleje, ktera je pristupna po vytazeni gumove zaslepky na viku tunelu. Pri trose trpelivosti a po odpojeni tahel lze viko prevodovky vymontovat. Ve viku se nachazi pruzinka s kulickou, ktera fixuje radici paku ve stredni poloze ve smerech nahodu-dolu. V krajnich polohach vsak zarezy nejsou. Tuhost pruziny se da nastavit stavecim sroubem s kontramatkou, ktery je vodorovne a je pristupny z horni casti vika. Ja jsem jeste flexou a pilnikem malinko upravil rozsah radiciho jazycku, tak aby v krajni poloze nenarazel do preradovaciho odlitku. Po zpetnem namontovani vika pro me nastalo obdobi nasranosti a histerie, nebot se mi stale nedarilo pripojit bowdenove tahlo. Lanko se neustale trepilo, ja ho zkracoval a kdyz uz se to konecne podarilo, tak sem zjistil, ze je kratky. Abych si usetril trepeni, nahradil jsem lanko strunou, nejprve silnejsi, pak slabsi nez jsem zjistil, ze vzhledem k radiusu bowdenu struna potrebne tloustky nevyhovi. Nastesti jsem nasel brzdovej stit ze zadni napravy ze kteryho koukalo torzo tahla rucni brzdy. Lanko bylo vsach zdravy a co je podstatny, bylo na konci zaletovany mosazi aby se nertepilo. S tim uz to fungovalo a ze me opadly pocity beznadeje, ktere me dorovazeli po cely posledne jmenovany ukon, ktery trval 7 hodin. Uklidnovaci proces dopilovala zkusebni jizda, kterou se rozplynuly i posledni chmurne myslenky, ktere se tykaly strasliveho konce tohoto vozu. A to je konec pohadky, mile deti. Mazani Na svym uz se dela daleko lip. Po namontovani znacek jsem jeste dopristeloval spojku, aby nevystavovala az u podlahy. Taky plyn obdrzel novou (dalsi) pruzinu, aby se lip vracel a nastal proces zvany "mazani napravy" a zde musim verejne prohlasit, ze je to pekna kujava. Vy kteri brecite, ze na voktavce je i s pedalama 13 mazacich mist, tak si rozhodne Hillmana neporizujte a pozorne ctete seznam maznic na predni naprave, ktery jsem utvoril mym dnesnim vyzkumem: 2x svislak, 2x odklonovej cep, 2x kulovej cep, 8x loziska spodnich ramen, 4x loziska hornich ramen, 4x kulaky na spojovackach a 1x pomocny kloub. Na spojovacce mezi pomocnym kloubem a prevodkou rizeni sem nic nenasel. Mazani prevodky se provadi stejnym zpusobem jako u Hajter a ostatnich poddruhu. Po pracnem odmontovani vicka, jenz spociva na 2 blbe pristupnejch sroubech a musi se kvuli tomu odmontova dekoder razeni jsem zjistil, ze tudy se to nemaze, nebot na me vykoukla dvojita pruzina, ktera pritlacuje hridel prevodky, aby se nevaklala. Nenapadny otvor pod timto vickem zacpany gumovym spuntem je to spravne misto pro prisun maziva. Motor Nak vam zacinam lenivet, je mozny, ze je to tim, ze se zprovozneni hillmana chyli ke konci a dosazeni cile nezalezi ani tak na me, jako spise na piskovne, praskovy lakovne a calounictvi. K motoru jsem se dostal az dneska rano a diky tomu, ze jsem si v patek vyzvednul chybejici tesneni, jsem jej moch zacit kompletovat. Po vycisteni hlavy a bloku motoru, kerej k ni prileha, vcetne vrsku pistu nejprve dlatem, pak kartacem, smirglem a nakonec tlakovym vzduchem jsem napatlal okoli der na chladici vodu grafitovou vazelinou a priplacnul na to tesneni. Tim se mi diry nan obtiskly a ja je moch vyrobit i na tesneni. Tam jsem je zamerne nenechal vyrazit, protoze byla predloha v techto mistech znacne vyrezla. Pak jsem to vycistil a tesneni natrel silikonovou vazelinou (nevim sice proc, ale udelal sem to) a nasadil hlavu. Pak nasledovalo jeji utazeni, nasunuti zdvihatek, kompletace ventilovejch vahadel, pripojeni mazaci trubicky, na silikon jsem usadil bocni dekl a seridil ventilovou vuli, tu jsem udelal klasicky 0.15 a 0.2. Pred instalaci volejovyho filtru jsem jej, nemaje jinyho, chtel vycistit, ale po jeho rozebrani jsem zjistil, ze se papir totalne rozpada. Diky tomu, ze v ramci prechodu na ADckovej volej, budu nekolikrat menit napln, moz sem si s filtrem nelamal hlavu. Vyrval sem z neho cary papiru, vomotal stredni trubku hadrem a pojistil ho proti rozmotani 2 kusama medenyho dratu. Bavlneny filtr jsem nainstaloval, pak jsem zkompletoval zapalovani, pridelal ventilovy viko, vejfuk a karburator. Ani s olejovou naplni sem si moc nelamal hlavu. Nalil sem tam smes vyplachovaciho, M7ADX, M6A a este nakyho vyjetyho, nalil vodu do chladice a celej nedockavej to nastartoval. Kupodivu to chytlo, ale ihned po nastartovani bylo slyset, ze je na jednom ventilu abnormalni vule. Nechal sem to teda chvili bezet, aby se to vohralo a ja moch vuli zkontrolovat pri teplym motoru. Pak sem sundal ventilovy viko a na prvni ohmat bylo jasny, kerej ventil cvaka. jeste jsem v rychlosti zkontroloval vole ostatnich ventilu, abych vedel, jakej na to ma vliv teplota a skutecne, mel jsem pravdu. Se zvysujici teplotou se tedy i v pripade litinovyho bloku vule zvetsuje, sice ne nak moc, ale zvetsuje, coz je podstatny. Rozdil nedelal ani 5 setin, bylo jenom jasny, ze merky jdou zastrcit narozdil od studenyho motoru lehce. Po dostelovani posledniho ventilu, pri prvnim serizovani tam bylo zrejme naky svinstvo, kery se po nastartovani odporoucelo, jsem to zadekloval a znovu nastartovat a motor bezi krasne tise, sice po chvili chcipne, ale to bych pricital tomu, ze sem mel vyndanej rozdelovac a pri zpetny montazi sem ho neutach, abych moch sestelovat predstih, kerej sem este nesesteloval. No podstatny je, ze se smes voleju rozmistila po motoru a tedka, kdy ja si tu pisu naleptava vykaly z Ackovyho voleje. Na zaver uvaha: I kdyby byl mezi teplym a studenym motorem rozdil ve vulich na ventilech 5 setin a vzhledem k tomu, ze se ventily za tepla stelujou na 0.3 a 0.35, coz je po vychladnuti 0.25 a 0.3 zda se mi to zbytecne moc. Tomu napovida i znacnej rozdil hlucnosti, udela-li se to klasicky 0.15 a 0.2 na studenym nez 0.3 a 0.35 na teplym. K podpaleni ventilu by mohlo dojit v pripade, ze by vule vyla nulova nebo zaporna, a pri zhruba 5 setinach na 60 stupnich by k tomuto stavu mohlo dojit pri teplote -160 st C, coz mi tolik nevadi, protoze s tim stejne v zime nehodlam jezdit. Nahon tachometru Vzhledem k tomu, ze praha je totalne vopolicajtovana, uznal jsem za vhodnejsi popustit na par dni budovani kapitalisticke vlasti vrtani se v Hillmanovi. Pres drobnou neprizen pocasi, ktera prohlubovala mou odolnost proti vlhku a ne priliz vysokejm teplotam jsem se pustil do opravy brzd. Dle predpokladu, ze pokud to pri brzdeni tahne doprava, nebude brzdit levy predni kolo, jsem jej rozebral a na prvni pohled byl jasnej problem s nejasnym naslednym resenim. Zajimava je konstrukce bubnoveho brzdneho systemu. Po povoleni jednoho sroubu se zapustenou hlavou jde pomerne lehce sundat brzdovej buden, ktery ve svych utrobach skryva 2 pakny, z nichz ma kazda svoje prase. Narozdil od aut oktavkoidniho typu nejsou pakny nicim ke stitu pridrzovany a jeji polohu zajistuji pouze vraceci pruziny, ktery jsou navliknuty ze strany od brzdoveho stitu. Pakny se sundavaji, aniz by se pruziny vyvlikaly. Serizovani vule se deje pomoci stelovacich rozporek se zubatym excentrem mezi paknou a pistem prasete. Sroub excentru je pristupnej dirou v brzdovym bubnu. Nuze vratim se k zavade. Pakny byly pochopitelne voblemcany vod brzdovkou rozpustenyho mormu z tekouciho prasete a tudiz nevykazovaly patricny treni. Po jejich odmasteni jsem byl postaven pred problem nahradit necim tesneni na pistu prasete, ktery je valcovyho typu s prumery 20/15.5mm. V mototechne jsem zakoupil manzetu s vnejsim prumerem 19mm a s mensi dirou, takze po natazeni na pist se jeji vnitrni prumer zvetsil natolik, ze to tesni. Dalsi problem byl v pokusu o vypusteni vody pred naplni antifreezu. Hillman ma 2 vypousteci ventily. Jeden je logicky na chladici a vzhledem k tomu, ze spodni vyvod z chladice vede k cerpadlu je jeste vypoustak na bloku motoru - pres mosaznou spojku je pripojena medena trubka ukoncena kohoutkem - ta byla totalne ucpana, ze nesla prostouchnout ani ocelovou strunou. Musel jsem odmontovat vsechno vcetne mosazny redukce, nez sem pomoci zastourani sroubovakem aktivoval odtok zbytku vody. To, ze je vsechno na pekne blbe pristupnejch mistech nemusim snad ani dodavat. Pomoci struny a tlakovyho vzduchu se mi podarilo vsechno zpruchodnit a po namontovani jsem mohl napustit antifreez. Dale nasledovalo odmontovani vsech dobastlu, jako napr. mereni teploty prevodovky, ampermetr, kontrolka rucni brzdy, zapalovac, jez se nachazely na drevene pristavbe tunelu. Tim se mi uvolnil pristup k hrdlu prevodovky, takze jsem mohl doplnit volej, kerej mi pri jejim vyndavani vytek. Taky sem zprovoznil klakson, brzdovy svetla a lampicku vnitrniho osvetleni. Tyto 3 zarizeni spocivaly na jedny pojistce, ktera mela vakl. Pak je tam jeste jedna pojistka, ktera jisti zarizeni napajeny pri zapnutym zapalovani - ostatni pojistky jsem zatim nenasel, zrejme se v aute bude nachazet jeste nejaky rozvadec. Pojistky nejsou klasicky automobilovy, nybrz velky skleneny pristrojovy. Prevodovka Pouceni z krizovaho vyvoje ukazalo, ze pokud clovek pise neco hodnotnyho, poucnyho a politicky osvetovyho, mel by si to pred odeslanim ulozit do klipbordu, protoze pan Murphy poradil Vaskovi, aby se vrtal ve foru. Tudiz znova a lepeji. Dnesni den byl ve znameni konstrukcni cinnosti, nebot se mi podarilo namlatit vysoustruzenou hlinikovou zatku do bloku motoru a s vydatnou pomoci zaruvzdorneho silikonu to vypada, ze by to mohlo drzet. Pred znovusestavenim jsem jeste zjistoval, co by se dalo promazat - napadlo me spojkovy lozisko a ejhle, vono bylo totalne tuhy. Po podrobnem pruzkumu jsem zjistil, ze se to ani hejbat nemuze, protoze jde pravdepodobne o kluznou plochu, coz mi zahy potvrdil strejda (mechanik od forda), ktery mi prisel pomoct s nasazenim prevodovky, coz bych asi velice tezce vzhledem k jeji hmotnosti a poloze montovani zvladl, strejda rikal, ze je u nekterejch spojek valivy lozisko nahrazeno krouzkem s prisadou grafitu. Nasazovani prevodovky probehlo cca na 3. pokus celkem bez problemu - sam jsem nebyl presvedcen o uspechu. Po smontovani priruby, namontovani drzaku prevodovky jsem auto spustil z koz a po pobede, kdy mi prisel pomoct kamarad Martin jsme pokraocvali v kompletaci nasledku vyndavani prevodovky. Pak jsme jeste sundali parozi a nahradili mnou instalovany dreveny spunt spuntem z aluminia. Taky sem si svaril drzak dynama. Nakonec jsem jeste povymenoval hadice, ktery jsem mel odpojit pri spousteni motoru, ale neudelal, tudiz jsem je zkrurvil. Jednalo se o propojky mezi chladicem a motorem, ktere se daly po drobne uprave nahradit hadicemi ze skveleho darce organu Skoda1203. Po instalaci kardanky a napusteni vody, jsem se pokusil rozjet, ale nejelo to, jeno mse to tak divne houpalo. Vyndal jsem pro to hever, ktery podepiral zadni napravu, aby se pri utahovani dalo tocit s kardankou a mohlo se jet. Po okruzni jizde jsem zjistil, ze je vsechno v poradku, voda netece a to je hlavni, ale porad mi neco chybelo, tak jsem si udelal druhou okruzni jizdu a byl sem spokojenej. Pokud do rana nebude pod hillmanem louze vody (nebude-li prset), tak ji vyrobim povolenim vypoustecikho kohoutu a vyteklou vodu nahradim antifreezem. Pred STK me jeste ceka par prkotin jako treba vyreseni nefunkcni mlhovky, brzdovejch svetel a nebrzdiciho levyho predniho kola. Taky bych rad odstranil bastly typu mereni proudu z baterie, mereni teploty prevodovky a podobne.